Tässä artikkelissa kirjoitan hieman erilaisista laseista, kun ihmisillä menee nimet ja käsitteet monesti sekaisin. Erilaisia laseja on tarjolla erilaisiin tarpeisiin.

Paperiteokset suojataan aina lasilla. Lasi suojaa teoksen ilmansaasteilta, valon haalistavilta uv säteiltä ja lialta. Pöly ja saasteet tunkeutuvat hyvänkin kehystyksen väliin, joten aika ajoin lasi kannattaa putsata myös sisäpuolelta. Monesti mustat värit aiheuttavat “kaasuuntumista” lasin pintaan kehyksen sisällä. Mustissa väreissä ja musteissa on tällaista haamukuvan aiheuttavaa ainetta.

Joissain tapauksessa teoksien suojaamiseen käytetään myös akryyliä ja mainokuviin, julisteisiin ja valokuviin laminointia.

Kirkas lasi on yleisimmin käytetty lasi näihin päiviin saakka. Nyt ovat erilaiset heijastamattomat lasit tulleet suosituiksi ja niiden hinnat kohtuullisiksi.

Kun aloitin urani 25 vuotta sitten, oli jo saatavilla tällaista ”näkymätöntä” lasia ainakin Tru Vue merkillä. Viime vuosina Suomen markkinoilla olevat lasit ovat olleet amerikkalainen Tru Vue, latvialainen Artglas ja amerikkalaisen Larson Juhlin Clarity. Larson Juhlin vetäydyttyä pohjolan markkinoilta, Clarity lasin saatavuus heikkeni.

Lasimalli

Tavallinen kirkas lasi on 2mm float lasia. Se heijastelee valoja pinnaltaan. Uv suoja tavallisella lasilla on n. 40%. Tämä on edullisin vaihtoehto kehystämön laseista.

Näkymättömät” eli kirkkaat heijastamattomat lasit jakautuvat eri luokkiin uv suojauksen mukaan.

Heijastavuus näissä kaikissa on sama noin 1% luokkaa. Lasista on poistettu lasin tyypillinen vihertävä sävy, joten teoksen värit toistuvat kirkkaina. Riippuu paljon teoksesta, mikä lasi valitaan. Kotona tyypilliset grafiikat ja akvarellit tarvitsevat ehkä erilaisen lasin kuin museoissa. Museoissa ja näyttelyissä halutaan heijastukset minimiin ja uv suoja korkeaksi, niin että teokset eivät altistu UV valolle.

70% uv suojattu näkymätön lasi on tullut nyt kirkkaan lasin rinnalle kehystyksessä. Siinä uv suoja on 70% ja heijastavuus pieni. Hinta on korkeampi kuin tavallisella lasilla. Mutta näyttää todella paljon paremmalta. Uv suojaus riittää suurinpaan osaan töistä.

Lasivalmistajilla on myös valikoimissa 90% uv suojattu näkymätön lasi. Siinä uv suoja on jo korkea suojaamaan teokset haalistumiselta.

Sitten kun halutaan suojata teos seuraavat vuosisadat ja heijastukset minimiin, valitaan 99% uv suojattu näkymätön lasi. Tämän lasin nimi on museolasi. Kuulen usein puhuttavan museolasista, tarkoittaen näitä muitakin lasityyppejä, mutta alhaisemmat suojat eivät kai ole museoiden suosimia.

Konservaatio lasi on 99% uv suojan antava kirkas lasi. Eli se ei ole näkymätön, vaan heijastukset ovat kuin tavallisessa lasissa. Se on hieman paksumpaa (2,5mm), joten se on lujempi ja jäykempi. Siksi se ei rikkoonnu niin helposti. Tämä on hyvän suojan antava lasi taideteoksille

Akryyli lasi (muovi) on luonnostaan uv suojattu (yli 90%). Tätä käytetään lasin tilalla isoissa töissä, joissa lasin paino aiheuttaa rajoitteita. Myöskin jos haluaa suojata teoksen tai teoksen ympäristön mahdolliselta rikkoontumiselta, käytetään akryyliä.

Sitten kun vaaditaan heijastamattomuutta, korkeaa uv suojaa ja vielä särkymättömyyttä on olemassa Optium museo akryyliä. Jos kotonasi on aito Leonado da Vinci, ehkä tämä on sinulle!

Leonardo Da Vinci Vitruvian Man